onsdag 4 november 2009

Columbus, ACT och mindfulness

Idag var vi några från föreningen på en föreläsning under den sk REHAB-veckan. Den handlade om Columbus-projektet i Göteborg (som riktar sig till unga vuxna med psykisk ohälsa). Men det ingick också en workshop om ACT, mindfulness och medveten närvaro.

Det var mycket givande att delta i.

Väldigt förenklat så handlade det om att man ska göra något som för en i positiv riktning istället för att kämpa emot sina tankar om depression och ångest, till exempel. Om man väntar på att de jobbiga tankarna ska försvinna först händer det inte så mycket.

1 kommentar:

  1. ACT/mindfulness workshopen var berikande för mig. Ett förhållningssätt som föll mig i smaken. Samma kväll kunde jag NJUTA av en helt vanlig fika tillsammans med en vän på ett mullrande café mitt i stan. Utan skräcken över att börja darra på handen eller rodna. Visst kom tankarna, men jag kämpande inte emot dem utan jag välkomnade/accepterade dem istället....

    SvaraRadera