fredag 12 februari 2010

Fredagsbetraktelser: Närvaro, tillit och en liten mygga

          Ännu en vecka har passerat. Jag har lite svårt att greppa att det redan är så gott som mitten av februari, i mitt huvud känns det som att nyår inträffade bara häromveckan. Fast samtidigt inte… Märkligt hur tiden kan gå både snabbt och långsamt på samma gång.

          De senaste sju dagarna har jag spontan-promenerat en del, bland annat i Slottsskogen. Jag märker att jag ibland mest går i mina egna tankar - vilket kan behövas vissa gånger - men det är även skönt när jag kommer på att jag ju också kan lyfta blicken och faktiskt titta på allt det vackra som finns omkring mig. Genom att stanna upp och försöka vara mer närvarande i det som är just nu, kan man ofta få tiden att verka gå en aning långsammare (ifall det nu är någonting man vill). Tidsuppfattning är ett fascinerande begrepp, kan jag tycka.

          I onsdags besökte jag och en kollega Göteborgs Naturhistoriska Museum och en utställning som kallas Psykets Historia. Det är en tankeväckande utställning om samhällets syn på psykisk hälsa och framförallt psykisk ohälsa genom tiderna. Utställningen är framarbetad av kunskapscentret Inre rum och kommer att finnas på museet ända till slutet av november i år. På Inre rums hemsida kan du läsa mer om deras verksamhet generellt och det här projektet specifikt.

          Igår kväll var jag och lyssnade på en föreläsning i Högsbo kyrka, tillhörande den föreläsningsverksamhet de valt att kalla Växthuset. Ämnet var tillitens betydelse i vård av människor med psykiska problem, en fråga som jag personligen finner både intressant och viktig. Föreläsare var Christer Johansson, verksam inom psykiatrin i Uddevalla. Jag skulle önska att det synsätt och den värme han förmedlade genomsyrade vården ännu mer än vad den gör idag. Förhoppningsvis kan den komma att göra det i allt större grad. På Växthusets hemsida finns möjlighet att lyssna på både detta föredrag samt andra som spelats in. Det går även att läsa om kommande föreläsningar.

          Och vad händer på ÅSS Göteborg framöver? En hel del! Förutom föreningens olika gruppverksamheter och Öppet Hus-kvällar så kör nu vårens föreläsningar igång. Först ut, på tisdag nästa vecka, är Gunilla Bunse som kommer till oss för att berätta om symboldrama. Veckan därefter får vi besök av Lena Thornander som ska prata om skrattgympa.

          Ni vet väl att ÅSS föreläsningar är helt gratis för medlemmar? Icke-medlemmar är förstås också varmt välkomna, dock mot en kostnad på 50 kr per tillfälle. Det lönar sig alltså att bli medlem; förutom att du får möjlighet att ta del av vår verksamhet och våra utskick utgör ditt medlemskap ett oumbärligt stöd för ÅSS fortsatta existens och arbete.

          Ibland tycker jag att det är lätt att känna det som att det man gör inte spelar någon roll i den stora helheten. Man kan känna sig både liten och obetydlig, vilket förstås inte är särskilt roligt. Jag tänker avsluta dagens inlägg med att dela med mig av ett citat jag snubblade över, sagt av någon okänd tänkare. Kanske värt en liten funderare?

          "Den som tror sig vara för obetydlig för att kunna påverka bör betänka hur det är att försöka somna när det finns en mygga i rummet..."

 

Ta hand om er,

Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg.

 


Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar