fredag 21 maj 2010

Fredagsbetraktelser: Kattungar, sommarvärme och musiktips

          Det har varit en innehållsrik vecka för min del, förstår knappt själv hur jag hunnit (och kanske ännu viktigare, hur jag orkat) med allt. Men på något sätt har det gått. Det har varit rep med bandet, två födelsedagskalas i släkten och en del pluggande förutom jobbet. Sen ovanpå det är jag mitt inne i flyttbestyr då jag måste lämna min andrahandslägenhet nu i månadsskiftet. Och idag har jag varit i Trollhättan och skrivit engelskt fonetikprov.

          Ibland tycker jag att man hittar kraft som man inte visste att man hade. Och ibland använder man kanske kraft som man egentligen inte har, vilket inte är riktigt lika positivt… För mig betyder det så mycket att försöka stanna upp i det jag gör och det jag känner precis i stunden, att vara medvetet närvarande. Jag tycker att medveten närvaro hjälper mig att uppskatta de små sakerna extra mycket.

          Som att dela soffa med min kusins fyra veckor gamla kattungar till exempel. Eller äta en isglass i sommarvärmen som äntligen kommit (dock med åska och regn som följeslagare). Eller för all del att prata en stund med en vän eller tända ett gäng värmeljus hemma och lyssna på en (av hundra) favoritskivor… Jag kan även uppskatta små tecken på livets ironi, i brist på bättre ord; som att texten jag skulle översätta på dagens tenta delvis handlade om ”mitt andra hem”, den australiensiska staden Adelaide…

          Veckans musiktips blir dubbelt: dels gamla goda Bob Dylan och hans klassiker The Times They are A-Changing – det finns många pärlor på det albumet, inte bara titelspåret - dels den yngre musikpoeten Ben Harper, och då särskilt hans album The Will to Live från 1997. På tal om liv så är Liv faktiskt ett av mina andranamn, ett namn som jag valt alldeles själv. Jag lade till det förra året och det har starkt symboliskt värde för mig, på flera sätt. Men det kanske jag berättar mer om en annan gång : )

          Med önskan om en härlig helg,
Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg

 

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna! 

          Nedan: Min kusins ena kattunge. Man bara smälter!

Img_9257

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar