torsdag 21 oktober 2010

Torsdagsbetraktelser: Ett kort inlägg

          Eftersom jag känner mig ganska så krasslig idag och nog inte kommer att kunna jobba imorgon fredag skriver jag ett kort inlägg idag istället.
I tisdags kväll fick vi pa ÅSS Göteborg besök av Karin Grip som föreläste om det spännande ämnet anknytningsteorin. Jag själv var tyvärr inte med under kvällen men det var fullt hus med åhörare, vilket alltid är roligt.
 
          Igår kväll träffades ungdomsgruppen för cirkelsamtal och umgänge, såsom vi gör varje onsdag jämn vecka. Gårdagens träff var dock lite annorlunda mot hur det brukar vara, åtminstone andra timmen. Då fick vi nämligen besök av en gruppmedlem och tre av hans kurskamrater från högskolan, som bjöd på en liten uppvisning med temat prestationsångest. Vi fick en introduktion i hur drama kan användas som arbetssätt generellt och hur man specifikt kan använda det för att arbeta med sin ångest.
 
          Gruppen hade gjort om stora grupprummet till ett cafe och vi ungdomsgruppdeltagare fick sätta oss pa cafeet och själva välja om vi ville vara passiva deltagare som enbart fikade och följde det som skedde som åskådare eller om vi ville ta en mer aktiv roll. Det blev en rolig kväll som väckte både tankar och nyfikenhet. En eller ett par deltagare uttryckte en önskan om att drama skulle bli ett återkommande tema pa föreningen, t.ex. som en gruppverksamhet. Kanske något att ha i bakhuvudet framöver?
 
          Innan jag sager hejdå och åker hem och bäddar ner mig, vill jag pusha för ett par saker. Den första är en kolumn som Hillevi Wahl skrev i Metro häromveckan, med titeln Sluta skämmas för psykisk ohälsa: "Man vill ju inte klassas som galen". Jag tycker att den är både välskriven och tankeväckande. Om ni inte redan läst den så finns den här.
 
För det andra så hoppas jag att ingen missat att ÅSS Göteborg anordnar storföreläsning nästa vecka, närmare bestämt onsdag kväll kl 19.00 (27 oktober). Anette Utterbäck kommer då att prata om de viktiga ämnena självkänsla och självrespekt och föreläsningen äger rum på Dalheimers Hus. Det finns fortfarande platser kvar så välkommen att anmäla dig via mail info@angestgoteborg.se eller telefon 031-137091. Det går även bra att dyka upp oanmäld men då är det först till kvarn som gäller. Varmt välkomna!
 
          Och med det sätter jag punkt för veckans inlägg och önskar er en riktigt trevlig helg.
Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg

 

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar