fredag 24 september 2010

Fredagsbetraktelser: "En sång till modet"

          Valet blev lite väl spännande för mina nerver, jag har känt mig ganska nere den här veckan. Men jag hoppas att jag snart orkar vända mina känslor till något positivt och produktivt. Att inte ge upp utan fortsätta kämpa mot fördomar och för allas lika värde i samhället. Personligen tror jag att mångfald berikar, och att det finns plats för både sjuka och friska, fattiga och rika, svenskfödda och utlandsfödda, i vårt samhälle. Jag tror också att vi kan lära mycket av varandra om vi väljer att se inte bara till våra olikheter utan också till det som förenar oss. Idag vill jag dela med mig av en text som Mikael Wiehe skrivit.

En sång till modet

Här är en sång till modet
Den är till alla dom
som vågar tro på morgondan
fast natten är så lång
Här är en sång till modet
en liten, enkel låt
Det kanske verkar meningslöst
Men jag sjunger den ändå

Här är en sång till modet
till glädje, hopp och skratt
Till dom som tror på kärleken
fast hatet är så starkt
Till alla som slår sej samman
Till alla som ställer krav
Till dom som vet hur svårt det är
och ändå säger ”ja”

Här är en sång till modet
hos dom som vågar se
Som inte låter tysta sej
men säger som det är
Till alla som bygger broar
Till alla som släpper in
Till dom som tror att människan
kan göra det, hon vill

Här är en sång till alla
som vägrar att ge opp
Till dom som kämpar vidare
fast livet är så hårt
Till alla som vågar längta
till nåt, dom aldrig sett
Som inte låter kuva sej
men håller på sin rätt

Här är en sång till modet
Den är från mej till dej
En liten enkel visa
med det, jag helst vill säg'
Så vårda den väl och lär den
och nynna den ibland
För då växer den och sprider sej
i hela Sveriges land

          Med önskan om en trevlig helg,
Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar