fredag 17 september 2010

Fredagsbetraktelser: Sensommar eller höst?

          Veckorna bara flyger förbi. Jag vet knappt om det är sensommar eller höst nu, vädret verkar ju kunna växla många gånger på en och samma dag!

          Nu har hursomhelst höstens första föreläsning på föreningen ägt rum. Bo-Lennart Johansson besökte oss i tisdags kväll för att prata om skam och skuld. Det verkade som att besökarna uppskattade föreläsningen och Bo-Lennarts personliga bemötande. Nästa tisdag får vi besök av Mariette Wallberg som ska prata om det spännande ämnet hypnos. Det finns fortfarande platser kvar om ni är intresserade.

          I onsdags åkte jag och min kollega Ellinor runt till några vårdcentraler i Göteborg och lämnade broschyrer och höstprogram. Det kändes bra. Mottagandet var lite blandat men de flesta vi pratade med var ändå positiva till att ta emot vårt material.
Senare på kvällen när regnet vräkte ner för fullt träffades ungdomsgruppen för filmkväll här på Järntorget. Det var mysigt och trevligt även om filmen var ganska skum (The Box).

          På det privata planet har jag flyttat i veckan, till en liten etta som jag ska bo i till slutet av oktober. Det känns bra. Jag har även hunnit med att förtidsrösta, kände att jag ville få det gjort. Det slog mig hur lätt det är att ta för givet att man lever i en demokrati och har möjlighet att rösta. Och varje persons röst är precis lika mycket värd, oavsett kön, inkomst, bakgrund, status etc. Min röst är precis lika mycket värd som exempelvis Henning Mankells eller Tuva Novotnys. Ganska häftigt egentligen, fast samtidigt helt självklart.

          Nu har höstens studier börjat för min del och jag läser Jane Austen för fullt. Just nu är jag inne i Northanger Abbey, en både rolig och medryckande roman som jag inte läst tidigare. Den kan jag rekommendera. Jag kan även rekommendera filmen Brothers, ett starkt amerikanskt drama baserat på danska Susanne Biers film Brodre. Och när jag ändå är inne på kulturrekommendationer så kan jag väl passa på att tipsa om sångerskan Alela Diane och särskilt hennes skiva To be still.

          Med det lämnar jag er för den här veckan och jag hoppas på en härlig helg för oss alla!
Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg

 

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar