fredag 5 februari 2010

Fredagsbetraktelser: "Mitt i Göteborg!"

Idag tänkte jag börja med att presentera mig själv lite grann. Jag är några år över 20 och bor i Majorna sedan 2001. Några av mina största intressen är musik, film, litteratur och resor. Jag spelar gitarr och skriver låtar, samt sjunger i band. Jag har arbetat på ÅSS Göteborg sedan augusti 2007, förutom några månaders avbrott för resande.

          Min allra första kontakt med ÅSS Göteborg skedde någon gång 2003-2004 när jag gick på gymnasiet. Jag hade då länge brottats med ångest och tidvis även depressioner. ÅSS blev ett oerhört stöd för mig, allra särskilt ungdomsgruppen, där jag blev en flitig besökare. Att få se och uppleva att jag inte var ensam samt börja förstå mina problem bättre, var två pusselbitar som betydde mycket för mig och som verkar spela en stor roll för många av våra medlemmar.

          ”Tänk att det finns något sånt här! Mitt i Göteborg!”, tror jag är en ganska vanlig reaktion. Om ännu fler visste om att den här föreningen faktiskt finns, kanske fler skulle våga tala om ångest vilket skulle kunna bidra till att minska den skam många känner över sina problem. Jag tycker att mycket går åt rätt håll i samhället när det gäller kunskapen om psykisk ohälsa, men det finns även sådant som gör mig ledsen och upprörd. Okunskapen och rädslan gällande psykiska problem är fortfarande relativt utbredd, trots att så många är drabbade.

          Nyligen läste jag en undersökning utförd av Handisam (Myndigheten för Handikappolitisk Samordning) och NSPH (Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa), rörande attityder mot psykisk ohälsa. Undersökningen visar bl.a. att ”över 25 % av allmänheten har helt eller delvis negativ inställning till personer med psykisk sjukdom eller psykisk nedsättning” (www.handisam.se)... Samtidigt kan nästan 90 % tänka sig att fortsätta relationen med en vän, om denne drabbades av psykiska problem. Det finns alltså både oroande och glädjande tecken.

          Har ni förslag på hur vi på ÅSS ska nå ut till fler människor? Förslag på hur man kan arbeta för att minska fördomar och bryta tabun, både som individ och i grupp? ÅSS som förening gör redan en hel del ansträngningar i båda dessa frågor men det är alltid bra med nya infallsvinklar och tankespår. Hör gärna av er!

          Igår kväll hade vi som vanligt Öppet Hus på föreningen, dock med ny tid: kl 17-20. Kanske kommer det ta ett tag innan våra medlemmar vänjer sig vid förändringen... Snart, närmare bestämt den 16 februari, sätter vårens föreläsningar igång. Det känns spännande och jag tycker att vi fått ihop en intressant blandning. Hoppas att ni också tycker det!

          Avslutar med ett personligt kulturtips: David Gray - brittisk singer/songwriter med säregen röst och poetiska texter. Sen så håller ju Göteborgs Filmfestival på i ytterligare några dar också…

Med önskan om en trevlig helg,

Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg.

 
Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar