fredag 19 februari 2010

Fredagsbetraktelser: Skratt och snöyra

Snön yr utanför fönstret och i helgen väntar nytt snökaos. Ska man skratta eller gråta? Både och kanske. Det går ju faktiskt att klaga över spårvagnsförseningar och blöta strumpor och ändå samtidigt se skönheten i stora vita snöflingor och i ett nyfallet, ännu orört snötäcke.

          Igår tog jag en kvällspromenad just i nysnön. Det var en ganska frigörande känsla att vara den första som gick på just det täcket av snö. Att vända mig om och se en lång rad av fotspår bakom mig, mina alldeles egna fotspår, något som jag skapat helt själv... En liten och enkel men faktiskt ganska härlig grej. Sedan så lyser snön upp mycket också, det är en annan sak som jag tycker om med den.

          Är det inte härligt förresten att få sig ett riktigt gott skratt? Om du vill få veta mer om skrattets läkande inverkan tycker jag att du ska komma till ÅSS tisdag kväll nästa vecka. Då kommer Lena Thornander till oss för att berätta om Medicinsk Skrattgymnastik, en metod hon själv utvecklat. Det finns fortfarande platser kvar…

          Efter detta föredrag i skrattets tecken får man ge sig till tåls ett par veckor till nästa tisdagsföreläsning på ÅSS Göteborg. Den 9 mars kommer Mats Jacobson och pratar om mindfulness, vilket Mona redan skrivit ett inlägg om. Jag har också hört honom tidigare och kan bara instämma i hennes rekommendation.

          Varje år skriver föreningen en verksamhetsberättelse där vi bland annat redogör för genomförd verksamhet under det senaste året. Nu har det blivit dags igen. Sammanställningen är ett viktigt arbete och det är verkligen roligt att läsa igenom hur mycket som faktiskt händer på ÅSS under ett år. 2008 års verksamhetsberättelse ligger ute på vår hemsida, ta gärna en titt på den om ni vill, i väntan på den nya.

 

          Det blev ett lite kortare inlägg idag. Nu ska jag försöka lindra min lilla envisa förkylning med ingefära, honung och lite choklad. Det sistnämnda tror jag särskilt kommer göra susen  ; )

 

 

 

Var rädda om er i snöyran och ha en trevlig helg!

 

Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg.

 

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

 

1 kommentar:

  1. Ja på radion sa de: "gå inte ut". Men jag stack på en långtur i snöyran och det var underbart! Så en överdriven "snörädsla" finns också på våra breddgrader. Eller har jag fel!? Vi borde vant oss nu eller hur? Petra

    SvaraRadera