fredag 10 september 2010

Fredagsbetraktelser: "Ett medmänskligt samhälle"

          Hej på er! Ännu en vecka har passerat. Idag är det den Internationella Suicidpreventiva dagen. Föreläsningar har hållits i bland annat Göteborg, Stockholm, Växjö och Halmstad och ikväll hålls en minnesstund i Göteborgs Domkyrka. Två av mina kollegor har varit med under dagen och jag är nyfiken på att höra från dem hur det var, när vi ses igen på måndag.

          Kvällspressens löpsedlar är inte direkt kända för att vara nedtonade eller finkänsliga. De säljer på sensation och måste få människors uppmärksamhet med få ord. Vad man än tycker om kvällstidningar kanske man kan ha förståelse för att de behöver använda sig av vissa tekniker för att sälja mer. I veckan har dock två löpsedlar fått mig att ilskna till. Först var det en företagschef som blivit avslöjad som psykmördare. Sen var det ett antal psykdömda mördare som släppts fria. "Psykdömd", är det ens ett ord? Visst förstår jag att det antagligen handlar om personer som dömts till rättspsykiatrisk vård, men jag värjer mig emot denna slarvighet med ord som i mina ögon bara riskerar att spä på fördomar och rädsla/okunskap.

          Psykisk ohälsa kan drabba vem som helst. Var fjärde svensk t.ex. drabbas någon gång i livet av ett ångestsyndrom. För mig känns det ganska självklart att det är något som inte står rätt till om man tar en annan människas liv, men de allra flesta som lider av psykisk ohälsa och/eller sjukdom begår aldrig något våldsbrott. De gånger det faktiskt sker är ofta något slags missbruk en viktig bidragande faktor (för mer info och en studie i ämnet, klicka här).

          Det kan ibland kännas knepigt att definiera ångestsyndrom när man talar om psykiska sjukdomar och psykisk ohälsa. Ångest kan vara en del av sjukdomsbilden hos någon med en psykisk sjukdom. Men om man så att säga enbart brottas med återkommande ångest och oro så kan man uppfylla kriterierna för ett av ångestsyndromen (paniksyndrom, social fobi, generaliserat ångestsyndrom GAD eller posttraumatiskt stressyndrom PTSD). Vad man än lider av för psykiska problem så anser jag att fördomar och okunskap kan göra mycket skada och behöver bemötas med fakta. Detta gäller även andra sorters fördomar som finns i samhället.

          I tisdags medverkade jag och en kollega på konferensen "En onödig ohälsa?", på hotell Scandic Opalen här i Göteborg. Det var en konferens ordnad av HSO (Handikappföreningarnas samordningsorgan) i samarbete med LIF, de forskande läkemedelsföretagen, och bestod av tre föreläsningar samt frågestunder. Jag tyckte att vissa delar var intressanta men annars kändes det tyvärr ganska segt. Mycket prat, en del politiska pikar och jag kände mig besviken på hur lite psykiatrin berördes. Överhuvudtaget saknar jag psykiatrin i valrörelsen. Hur kan psykisk ohälsa förebyggas? Hur kan samhället ta hand om de som drabbas och deras anhöriga? Det har åtminstone inte jag hört mycket om...

          ...men kanske får jag tillfälle att ta upp detta i helgen. Om du inte är helt trött på debatter och vallöften så kan jag nämligen tipsa om att Stensjökyrkan i Mölndal bjuder in till politikerträff på söndag kl 18. Företrädare från olika politiska partier som sitter med i Mölndals kommunfullmäktige diskuterar och svarar på frågor. Mer om detta kan du läsa längst ner på sidan här.

          Till sist vill jag bara säga att oavsett hur den regering som styr Sverige efter 19 september kommer att se ut, så hoppas jag (som alltid) på en positiv utveckling i vårt samhälle. Jag hoppas på ett medmänskligt samhälle där man tar hand om varandra, stöttar varandra och tar till vara på människors erfarenheter och mångfald. Jag önskar att den fina stämning och anda som jag tycker genomsyrar vår förening, kan bli ännu mer vanlig även i resten av samhället. Mycket är redan bra men det finns alltid rum för förbättring och utveckling. Och alla kan vara med och bidra till en sådan utveckling.

          Med önskan om en trevlig helg,
Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg

 

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar