fredag 15 oktober 2010

Fredagsbetraktelser: Improvisationsteater och en dag i Alingsås

          Det har varit en händelserik vecka och jag har jobbat några fler timmar än jag brukar. I tisdags kväll jobbade jag under veckans föreläsning som snarare var en workshop, där ämnet var improvisationsteater. Frida Sundström, skådespelerska och konstnärlig ledare på Improverket i Göteborg kom på besök. Vi var en grupp om sju personer plus Frida och under kvällen fick vi förutom att lära oss vad improvisationsteater är prova på diverse spännande lekar och övningar.

           Improvisationsteater handlar mycket om att våga vara spontan och försöka lägga undan sin självkritik och självcensur. Att bejaka både sig själv och de andra deltagarna samt försöka flytta fokus från sig själv till det man är med om just i stunden. En övning vi fick prova på var att skapa en berättelse som man hittar på efterhand och som inte måste bli bra eller ens logisk, medan en eller två andra spontant slänger in ord som man ska integrera i sin berättelse. En annan övning handlade om att parvis ge varandra saker, vad som helst som poppade upp i huvudet. Det blev aningen komiskt när en meddeltagare gav mig sitt hjärta och jag gav honom en lampa som respons… : ) Överhuvudtaget bjöd kvällen på många skratt! 

          Skulle du vilja veta mer om improvisationsteater, få reda på datum för uppträdanden eller kanske till och med själv gå en kurs? Gå in på www.improverket.se!

 

          Igår var jag och en kollega i Alingsås hela dagen, på Psykiatrins Dag, som anordnades i biografen Palladium mitt i Alingsås. Dagen började med ett att vi efter välkomsttalet fick göra en kort presentation av ÅSS Göteborgs verksamhet, vilket kändes lite nervöst men bra. Sedan bestod resten av dagen av att stå vid ett bord och dela ut broschyrer och annan info samt lyssna på intressanta föreläsningar. 

          Dagens första föreläsare var Rickard Bracken, projektledare för Hjärnkoll. Han berättade om projektet Hjärnkoll specifikt och om attityder i samhället mot psykisk ohälsa generellt. Föreläsare nummer två var Arvid Lagercrantz, journalist, författare och tidigare vice VD för Sveriges radio. Han delade med sig av sin personliga historia med många års bipolär sjukdom och även av utdrag ur sin relativt nyutkomna bok ”Mitt galna liv”.

           Övriga föreläsare var Mats Lööf - överläkare som pratade om depression och skillnader mellan depression, sorg och ledsamhet - Lena Thorselius, sjukgymnast som pratade om fysisk aktivitet för ökat välbefinnande och slutligen Anneli Jäderholm, attitydambassadör från Hjärnkoll och Inre rum som bjöd på sin starkt personliga och rörande berättelse om hur hennes väg från psykisk ohälsa och psykos sett ut. Om ni får chans att höra henne någon gång tycker jag att ni ska ta den.

 

         Jag vill även avslutningsvis slå ett extra slag för Hjärnkoll-kampanjen som jag nämnde tidigare, det är ett jätteviktigt projekt som du kan vara med och stötta om du vill. Mer info hittar du här.

 

 

          Med önskan om en trevlig och solig helg,
Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg

 

 

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar