fredag 5 mars 2010

Fredagsbetraktelser: Blå himmel, strålande sol och fågelkvitter

          Mars hade knappt hunnit över dörrtröskeln innan blå himmel, strålande sol och fågelkvitter tog stan i besittning. Underbart tycker jag!

           För det första tycker jag att det är mycket lättare att stiga upp om morgnarna när solen glimtar in bakom rullgardinen. Eller morgnarna… förmiddagarna handlar det väl kanske snarare om för min del. Jag har dock haft oväntat bra ordning på min sömn den senaste veckan, vilket känns skönt. Ibland glömmer man hur mycket de basala behoven mat och sömn faktiskt påverkar humör och annat. Fast ofta är det kanske snarare så att man vet om det men ändå har svårt att få det ”rätt”.

          För det andra så tycker jag folk verkar extra glada och vänliga när solen skiner. De ler mot mig och jag ler tillbaka, i vilken ordning vet jag inte men det spelar nog egentligen ingen större roll. Visst, det är fortfarande halkigt och kallt ute men jag känner mig liksom varmare inombords när det är soligt och ljust.

          I tisdags när solen sken som ”aldrig” förr tog jag och min pappa en promenad i Slottsskogen. Det var härligt att strosa omkring och även att bara stå stilla en stund med ansiktet vänt mot solen. Vi försökte mata änderna i dammen med lite bröd, men de verkade måttligt intresserade. Antagligen har de blivit övergödda vid det här laget, med så mycket människor som rör sig i Slottsskogen…

          Våren är förstås inte bara lycka och solsken. Många människor tycker att våren är en ganska jobbig tid. ”Ja visst gör det ont när knoppar brister”, skrev Karin Boye. Och även om man tycker att våren är härlig och kan må bra av solen en stund betyder det ju inte att allt är bra helt plötsligt. Hursomhelst hoppas jag verkligen att ni kan njuta åtminstone lite grann av ljuset.

          Jag får liksom mer energi när det är sådant här väder och kommer mig för att göra saker som jag kanske har svårare att hitta inspiration och ork till annars. Igår bakade jag till exempel frallor hemma, och personligen tycker jag att de blev väldigt goda. Om någon är nyfiken på receptet så finns det här. Jag ändrade några smågrejer samt lade till russin, havregryn och lite havregrynsgröt. Mums.

         En annan sak jag skulle vilja tipsa om är en mycket underhållande bok vid namn Tunnelseende (originaltitel Tunnel vision). Den är skriven av Keith Lowe och jag råkade hitta den för en tia i en second hand-affär nu i veckan. Så fort jag började läsa i den var jag fast. Jag fick behärska mig för att inte skratta högt när jag läste i den på spårvagnen, men när jag väl kom hem kunde jag skratta ut ordentligt. Så denna bok rekommenderar jag varmt, särskilt till dig som har ett gott öga till London. Men det räcker också att du bara helt enkelt gillar roliga böcker!

          Vad händer på ÅSS just nu? Våra nya Öppet Hus- tider (kl 17-20) har nu varit i bruk i en månad och jag tror att folk börjat vänja sig vid dem. Har du synpunkter på den ändrade tiden eller om något helt annat så får du väldigt gärna höra av dig!

          Tisdag nästa vecka kommer Mats Jacobson, leg. psykolog och leg. psykoterapeut till ÅSS och berättar om mindfulness. Föreläsningen är fullbokad vilket vi alltid tycker är roligt (inte just att det är fullbokat alltså men att så många är intresserade!). Tisdag kväll veckan därpå (16 mars) kommer Åsa Karlsson, leg. sjukgymnast och leg. psykoterapeut från KBT-konsulterna, för att berätta om de tre ångestsyndromen panikångest, social fobi och GAD. En väldigt bra chans att lära sig mer om dessa begrepp, vad som förenar dem och vad som skiljer dem åt. Åsa kommer även att ta upp hur man kan behandla de olika tillstånden.

Kontakta oss om ni vill anmäla er till den här föreläsningen eller någon annan av våra kommande föreläsningar! (Vårens program hittar du här.)

 

En riktigt solig helg önskar

Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg.

 

 

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar