fredag 26 mars 2010

Fredagsbetraktelser: Om självskadebeteende och stora känslor

          På tisdag nästa vecka har jag varit skadefri i 3 månader. Jag känner mig faktiskt väldigt stolt! För er som inte är bekanta med begreppet självskadebeteende innebär ett sådant beteende alltså att man på något sätt medvetet skadar sin egen kropp, för att till exempel uppnå ångestlindring. Det är dock viktigt att komma ihåg att två personer som skadar sig själva kan ha helt olika anledningar till varför de gör det. En och samma person kan också börja skada sig av en anledning och fortsätta av en annan.

          Jämför med exempelvis alkoholberoende. Två människor med alkoholproblem kan ha börjat dricka av helt olika anledningar. Personligen ser jag självskadebeteende som potentiellt beroendeframkallande och tycker att det kan jämföras med olika sorters missbruk. Och precis som annan missbruksproblematik kan självskadande vara mycket svårt att förstå sig på och ännu svårare att göra sig kvitt med.

          Men nu skulle jag alltså ändå vilja fokusera på något positivt: att många faktiskt lyckas hålla upp med beteendet eller till och med att sluta helt med det. Jag ser mig själv som en ”nykter självskadare”. Jag vet inte till 100 % att jag aldrig mer kommer skada mig. Men jag vet att jag nu har klarat 3 månader och att jag är fast besluten att fortsätta kämpa för att förbli skadefri. Just nu består min drivkraft mestadels av envishet och jag tror att det är en kraft som kan räcka långt i många lägen!

          Självskadare kan hittas både bland killar och tjejer och i olika åldersgrupper. Unga tjejer är dock den grupp som det oftast talas om i sammanhanget, och de verkar vara överrepresenterade. Känner du någon som skadar sig själv exempelvis för att uppnå ångestlindring eller har du själv problem med detta? Ge inte upp – det finns hopp! Mer information om ämnet kan du finna här.

          Ska nu lämna ämnet självskadande men stanna kvar lite vid gruppen unga tjejer. I veckan var jag och två kollegor nämligen på en konferens om unga kvinnor/flickor och läkemedel. Det var en lärorik och tankeväckande konferens med flera seminarier. ”En liten bok om stora känslor” delades även ut till deltagarna. Boken kan läsas på nätet samt beställas (helt gratis!), du kan klicka på bokens titel för att komma till dess hemsida.

          I helgen är det dags för ÅSS rikskongress i Karlstad och för första gången ska jag följa med. Känns spännande. Innan dess ska jag dock skriva en engelsk grammatiktenta (jag kombinerar mitt jobb på ÅSS Göteborg med högskolestudier på distans). Håll gärna tummarna för mig! : )

 

Ta hand om er och ha en härlig helg,

Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg.

 

 Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar