tisdag 1 juni 2010

Öppenhet i en ideell förening

I ett intressant inlägg i bloggen Ideella Sektorn argumenterar Christer Leopold mot att vara alltför öppen i en frivilligförening. Att lägga ut styrelseprotokoll till exempel kan vara skadligt och motverka föreningens syften att främja och skydda föreningens intressen. Det skulle påverka beslut och arbetssätt och kanske försvåra samarbeten med externa parter, skriver han. Det här går emot mina egna tankar på området öppenhet och transparens. Varför inte visa var man står och hur man kom dit? Sedan fattar jag att det är ett idealtillstånd som inte alltid fungerar i praktiken. När artikelförfattaren argumenterar så låter det vettigt att föreningen kan förmedla sina beslut på mer lämpliga och begripliga sätt än via offentliggjorda protokoll. 

Men missa inte den första kommentaren till inlägget. När ett ungdomsförbund började publicera sina protokoll, underlag och handlingar så blev fler medlemmar intresserade av styrelsearbete, förståelsen för besluten ökade, kritiken mot styrelsen minskade, det blev en märkbart högre nivå på den interna debatten och de fick trefaldigt fler kandidater till förbundsstyrelsen. Imponerande!

Öppenhet och transparens kan man jobba med på andra plan också. Jag jobbar vidare med att föra ut frågor som berör vår förening på bloggen. På torsdag, i samband med öppet hus, hade jag tänkt hålla en enkel introduktion till bloggande för våra medlemmar. Jag hoppas vi blir fler ÅSS:are som vill blogga. Jag tror på mer öppenhet, lättillgänglig information och fler diskussionsmöjligheter. Jag är övertygad om att det leder till fler deltagare, mer delaktighet och mer engagemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar