fredag 26 november 2010

Fredagsbetraktelser: Trevlig 1:a advent!

         Londonresan blev mer än lyckad. Jag laddade mina batterier trots att jag gjorde väldigt mycket under de dagar jag var borta. Saker har känts motiga på sistone och att komma iväg såhär var nog precis vad jag behövde just nu. Självklart löser sig inte allt bara för att man åker bort några dagar, men jag kom i alla fall tillbaka med lite mer energi och glädje, som jag hoppas kan få hålla i sig.

          Jag tycker att det är svårt ibland det där med att veta varför man mår bättre eller sämre olika dagar. Ibland kan man hitta orsaker och faktorer men ibland kan det kännas nästan som en gåta. Själv tycker jag oftast att det underlättar om jag kan hitta någonting att peka på när det känns extra tungt. Det blir liksom lättare att ha tålamod och förståelse med mig själv och försöka vara snäll mot mig själv. Det blir även lättare att tro på att det kommer vända. Men jag försöker vara snäll mot mig själv även de dagar då jag mår dåligt utan att riktigt veta varför. Och när jag mår bra utan att veta varför försöker jag verkligen att njuta av det, även fast det är lätt att istället fastna i analyserande-fällan.

          I veckan har vi julpyntat på ÅSS och till och med fått upp granen. Vi har även hunnit med en fullsatt föreläsning om Mindfulnessbaserad Stressreduktion (MBSR) samt filmkväll som ungdomsaktivitet, då vi såg Hitchcocks klassiker Fåglarna. Och igår kväll var det som vanligt Öppet Hus på föreningen, det var välbesökt vilket alltid är roligt. I veckan har vi också fått ut julfestinbjudan som jag hoppas att ni medlemmar nu fått hem i brevlådan. Info finns även på vår hemsida (www.angestgoteborg.se).

          Det där om att detta skulle vara den kallaste vintern på 100 år känns inte alls otroligt just nu. Eller har jag bara förträngt hur kallt det brukar bli här? Hursomhelst är det verkligen ruskig kyla i Göteborg nu! Det gäller att pälsa på sig. Men det är åtminstone vackert tycker jag, särskilt som idag när solen lyser på snön och himlen är blå.

          Igår kväll var jag på bio med min pappa och såg komedin Due date, den bjöd på många skratt, vilket var härligt. Jag kan rekommendera den om du gillar lättsmälta komedier, jag skrattade som sagt mycket i många scener (även om andra kändes mindre roliga). Nu ska jag snart hem och börja pynta där hemma. Jag ska även öva på mina egna låtar eftersom jag ska uppträda med en del av dem nästa torsdag på Röda sten, det känns pirrigt men roligt.

          Du vet väl om förresten att ÅSS Göteborg finns på Facebook? Välkommen att besöka oss även där!

          

          Med önskan om en mysig helg och en trevlig 1:a advent,
Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg 

 

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar