fredag 19 november 2010

Fredagsbetraktelser: Julbelysning och en liten dikt

          Som ni kanske märkt har nu julbelysningen tänts i Göteborg och en hel del affärer har börjat julskylta. Vissa tycker att det är för tidigt och andra tycker det är lagom. Själv tycker jag att det är underbart med vackra lampor som lyser upp i vintermörkret, resten får dock gärna vänta lite till för min del. Hemma hos mig får nog elljusstakarna stå kvar i skåpet fram till 1:a advent tror jag : )

          Ikväll åker jag till London med min mamma och blir borta några dagar. Där hoppas jag att så mycket som möjligt av julbelysning och julskyltning kommit upp eftersom jag aldrig sett London vid den här tiden på året förut. Det ska bli avkopplande och roligt att komma iväg lite hoppas jag.

          Idag avslutar jag med en liten dikt av Carl Jonas Love Almqvist, skriven 1849. Den kanske värmer lite i vinterkylan. Något annat som förhoppningsvis kan inge varma och härliga känslor är ÅSS Göteborgs julfest som går av stapeln den 10 december, inbjudan till den får ni medlemmar inom en inte alltför avlägsen framtid. Låt oss tillsammans göra årets julfest lika mysig som förra årets!

 

Du går icke ensam

Om bland tusen stjärnor
någon enda ser på dig,
tro på den stjärnans mening,
tro hennes ögas glans.

Du går icke ensam.
Stjärnan har tusen vänner;
alla på dig de skåda,
skåda för hennes skull.

Lycklig du är och säll.
Himlen dig har i kväll.

 

           Och med den hjälpen av poeten Almqvist vill jag även säga att jag tror att hur ensam man än kan känna sig så finns det alltid något slags stöd och hjälp att söka - och få - även om det ibland känns både svårt att tro på och svårt att finna. Och vilken situation du än befinner dig i, finns det alltid andra människor som befunnit sig i eller befinner sig i (eller kommer befinna sig i) en liknande situation. Ingen annan kan veta exakt hur just du känner och tänker men glöm ändå inte att vi människor har så oerhört mycket gemensamt, mitt i alla våra olikheter.

          Med önskan om en mysig helg,
Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg 

 

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

2 kommentarer:

  1. Tack för Din Fredagsbetraktelse kan vara skönt för en som jag som fullständigt tappat taget och inte ser något ljus i tunneln.Hoppas att Du har haft det skönt på Din resa när Du är hemma igen.Bästa hälsningarChrister

    SvaraRadera
  2. Tack själv, Christer, för din kommentar! Jag hoppas att det kan ljusna alltmer för dig. Du är varmt välkommen att kontakta vår förening om du tror att vi skulle kunna vara ett stöd för dig (om du inte redan gjort det)!Varma hälsningar, Vimbai

    SvaraRadera