fredag 31 december 2010

Fredagsbetraktelser: Gott nytt år!

          Idag är jag ledig men vill ändå passa på att skriva några rader : )
 
          När jag och min mamma besökte London för en dryg månad sedan gick vi bland annat till konstmuseet Tate Modern och tittade på en utställning med konst av den franske konstnären Paul Gauguin (1948-1903). Jag tyckte mycket om hans målningar. Bilden längs ner i inlägget är en av mina favoriter, och den kallas "Brooding Woman" (vilket betyder ungefär "Grubblande Kvinna"). Om du vill se fler av Gauguins verk kan du besöka den här sidan.
 
          Jag gick även till National Portrait Gallery och tittade på de uttagna bidragen till en årlig porträttfototävling med det långa namnet Taylor Wessing Photographic Portrait Prize. Det var väldigt spännande att se all mångfald bland verken och de utvalda fotografernas olika personliga uttryck. Det var även förstås fascinerande att se vilka olika sorters personer som valts som motiv av fotograferna. Om du vill läsa mer om tävlingen/utställningen samt se några av de uttagna fotografierna, finns de att hitta här.

          Jag har nu varit självskadefri i ett helt år, vilket känns otroligt. Jag känner stort hopp om att jag ska kunna fortsätta ta till mestadels konstruktiva strategier - som kan hjälpa på lång sikt - när ångest och oro sätter in (istället för metoder av mer destruktiv art, som ofta bara ger lindring för stunden). Det har varit en lång väg och kampen fortsätter, men nu vet jag åtminstone att jag faktiskt kan klara mig utan just det beteendet.
 
          Efter dagens blogginlägg kommer jag bara att hinna med att skriva två ytterligare Fredagsbetraktelser innan jag måste säga hejdå tills vidare. Då avslutas nämligen min anställning på ÅSS Göteborg och jag beger mig iväg på en längre resa. Men mer om detta nästa vecka.

           Avslutningsvis vill jag passa på att önska er alla            
                                             
ett riktigt GOTT NYTT ÅR! 
Vimbai Chivungu, deltidsanställd på ÅSS Göteborg

 

Gauguin342

Ris, ros, frågor eller synpunkter om bloggen? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar